tisdag 22 mars 2011

5a´s tankar om framtiden


Mina tankar om framtiden

Jag tycker att ordet framtid betyder att man ska skaffa sig ett bra jobb som man trivs med. Det är också viktigt att man tycker att jobbet är roligt. Det är viktigt att klara av gymnasiet och att man har kämpat i skolan. Då kan man vara stolt för att man har varit duktig. I framtiden vill jag bli läkare i ett rikt land och tjäna pengar . Man kan aldrig veta vad som kommer att hända i framtiden, kanske får jag ett jobb som jag inte trivs med.

Framtid handlar inte bara om bra jobb det handlar också om familj, vänner och släkt. För mig är det mycket viktigt att jag har kvar mina vänner och min familj i framtiden, utan dem skulle allt vara tråkigt.

I framtiden tror jag att klimaten kommer att ändras mycket det kanske kommer ett nytt sorts
väder. Jag tror att det kommer snö, sol och regn tillsammans. Det kan bero på att vi nu släpper ut mycket avgaser.

Jag tror att det kommer att gå dåligt för vår planet för att människorna i vårt land och i världen släpper ut för mycket gift det påverkar vårt klimat.

Jag tror att Sverige kommer att byta valuta de kommer byta till euro men då tror jag att det kommer att bli dyrare i Sverige med tex mat.

I världen tror jag att man kommer hitta många uppfinningar. Jag hoppas att man kommer på en medicin som botar cancer och ett sätt som gör att inte så många behöver vara fattiga.

Det kommer att komma fler katastrofer i världen som jordbävningar och tsunami
och det kommer att komma fler vulkaner. Det beror på att jordplattorna skakar och flyttar på sig.

Jag hoppas att det kommer att gå bra för mig i framtiden!



Mina tankar om framtid

Vad betyder ordet framtid?
Framtid kan betyda olika saker som vad som kommer att hända längre fram i livet.
Min framtid är när jag ska börja jobba då vill jag vara designare, som ritar och syr
kläder.

När jag blir stor så vill jag ha en bra familj jag vill ha en bra man och snälla barn och jag vill bo i Sverige och ha en lagom fin villa. På sommaren så ska jag och min familj
resa runt lite till, tillexempel Rumänien, Turkiet, och andra fina länder.

Jag hoppas att ja fortfarande träffar mina tjejkompisar från klassen för att ha det kul och skoj tillsammans med dem och deras barn och mina barn.


Men framtid kan också betyda att jorden förändras som att bilar blir gjord av en speciell metall som gör att om man krockar med bilen så kastar man en hink varmvatten på bilen och då blir den helt ny igen.
Man kanske lär sig på ett annat sätt att göra sina läxor som till exempel genom att titta på film och kunna förstå vad det handlar om eller göra sina läxor på dator.

Jag tror att det kommer bli dyrare med både mat och olja eftersom det har varit jordbävning i vissa länder och krig i några och dom behöver mycket pengar och därför börjar dom sälja olja och mat dyrare till andra länder som Sverige.

Jag tycker att det är bättre om man inte slösar så mycket gas för det är bättre för klimaten och naturen. Det är många djur som dör för att bensin kommer ut från bilen när man kör och det är bättre om man använder cykel eller man springer eller joggar. Det är också bättre för sin egen kropp att ta frisk luft och att jogga lite eller springa.

Jag tror att det längre fram i livet kommer hända både bra saker och dåliga saker.
Dom bra sakerna är att om jag kämpar bra i skolan så kommer jag att få ett bra jobb som jag alltid velat ha. Dom dåliga sakerna är att det kommer att bli dyrare och kanske mer krig, jordbävning, tsunami, men jag hoppas att det inte kommer att fortsätta så.

Jag tror att världens framtid kommer att bli mörk men jag tror att min framtid kommer att bli ljus!


Tessa 5a


Mina tankar om framtiden

Framtid är vad som händer senare i livet. Jag tror att min framtid blir bra och ljus. I framtiden kommer jag att få betyg och får jag bra betyg så får jag ett bra jobb. Jag vill få bra betyg för att jag vill ha ett bra jobb. Jag tror att i framtiden kommer jag att bli fotbollsproffs eller kommer jag att skapa spel till datorer eller konsoler. I framtiden kommer jag att få fler vänner.

Jag tror att flera yrken kommer att bytas ut mot flera nya yrken. Kanske kommer det nya roligare, spännande yrken som man även får högre lön.

Jag tror att det kommer att finnas ett yrke där man hjälper både människor och djur, små och stora. I framtiden vill jag antingen bo kvar i Sverige eller så flyttar jag till mitt hemland.

Jag tror att i framtiden kommer det att finnas fler uppfinnare kanske för att dem tycker att det är spännande med uppfinningar eller att dem får mycket pengar. Uppfinnarna kanske uppfinner flygande bilar för att dem vill sväva i bilarna eller för att det är snabbare med flygande bilar eller så uppfinner dem en maskin som gör livet bättre och lättare.

Flera människor vill bli doktorer för att hjälpa andra människor och inte låta dem smitta andra och låta dem bli sjuka.

Jag tror att det kommer att bli ett 3: Världskrig för att ett land vill ha mer yta och tar det från ett annat land eller för att de inte tror på samma saker. Jag tror att Tyskland kommer att starta ett 3: världskrig och att Japan och Italien hjälper till för att de vill ha mer yta. Jag tror att Tyskland, Japan och Italien kommer att förlora kriget mot Frankrike, Storbritannien och Spanien.

Jag tror att Sverige kommer att byta valuta till euro. Jag vill inte att vi ska byta till euro för att det är dyrare och då betalar vi mer skatt och då får vi mindre pengar.
I framtiden kommer det att byggas högre byggnader med ungefär 500-1000 våningar för att alla ska få någonstans att bo och jobba. Jag tror inte att det kommer att byggas bredare byggnader för att det tar för mycket yta och det är inte bra för då måste andra byggnader förstöras för att de bredare ska få plats.

Jag tror att jag får en bra framtid!
Mohammed 5a


Mina tankar om framtiden

Framtid är vad som händer senare i livet. I framtiden vill jag bli läkare och bo i Sverige. I framtiden kommer man att få arbeta hårdare men kanske få högre lön. Jag vill ha en snäll kvinna för att hon ska kunna laga mat till mig eftersom jag inte kan laga mat så bra. Jag vill inte förlora min familj för det skulle vara tråkigt att aldrig få se dem mer.

I framtiden kan det finnas robotar som är onda eller snälla. Robotar kan man använda för att hämta saker till människor som inte kan gå så bra. Man kan också använda robotar till att tänka ut svåra svar och uppgifter.

Det kommer kanske nya modeller på bilar som kan kosta över 1 miljon kr för att man inte behöver använda så mycket bensin och bilarna är snabbare. Om man inte använder så mycket bensin så slipper man släppa ut så mycket avgaser.

Det kan också hända fler katastrofer. Det jag menar är katastrofer är tsunami, krig, vulkaner och jordbävningar som är farligare än nu, men redan nu händer det många katastrofer i världen tex i Japan, Libyen, Egypten och Haiti.

Jag tror också att det kommer att komma nya sjukdomar. Jag hoppas att det kommer en medicin för cancer så att man kan bota det

Jag tror att det kommer nya märkesvaror på kläder.

Om Sveriges kung Carl den 16 Gustav kommer dö, då kommer prinsessan Victoria att bli drottning och Daniel blir prins.

Jag tror att min framtid kommer att vara bra om min fru lagar mat till mig!



Josef 5a



Min tankar om framtiden
Framtiden betyder för mig när jag blir stor om ungefär 10år. Jag hoppas att jag kan förverkliga min dröm. Jag drömmer om att blir farmakolog det betyder att jag måste läsa mycket. Jag hoppas att jag ska bli det. Jag måste kämpa hårt för att klara mina studier och jag måste kunna svenska och engelska bra. När jag färdig med utbildningen ska jag jobba. Som farmakolog hoppas jag och att jobba på läkemedelsföretag eller på ett apotek.  

Jag vill jobba i Sverige eller i andra länder som t.ex. Arabemiraten eller i mitt land Irak. Jag önskar att Irak ska var ett fint utvecklande land och att vi ska bygga landet och få alla Irakier tillbaka. Jag hoppas att jag ska få höga betyg.

I framtiden ska man utveckla nya sakar som båtar, bilar, flygplan och nya cyklar. Jag önskar ett fredligt liv till de generationer som kommer i framtiden och de ska leva ett bättre liv än vi.    



                                                                                                                        Shams 5a



Mina tankar om framtid

I framtiden vill jag bli flygvärdinna eller om jag inte får det jobbet så ska jag kanske bli lärare som bara jobbar med lägerskolor. Det är nog roligt att jobba på lägerskola för att det är roligt att åka på lägerskola. Vi får göra olika saker och ha det kul med dom som är också på lägerskola och jag träffar nya vänner.


Jag vill bli flygvärdinna för att jag vill åka runt i världen och se olika saker t.ex. länder som jag alltid har önskat att se. Jag vill åka till olika länder för att se hur andra människor lever. Det är roligt att åka runt och träffa nya vänner och se hur dom lever och vad dem har för mat eller dricka?

Om jag kommer att bo i Sverige så ska jag i alla fall inte bo i Malmö, jag ska bo utan för Malmö och leva ett bra liv med min familj. Men jag vill bo i Las Vegas med min kompis om jag fortfarande känner henne då. Min önskan är att var med min vän hela livet och vi ska bo med varandra och åka runt i olika länder tillsammans.

Jag skulle gärna vilja ha ett husdjur och det ska kanske vara en katt eller en hund, katter är så gulliga.

För att jag ska få dessa önskningar måste jag jobba bra i skolan och få bra betyg.

Hadil 5a


Mina tankar om framtiden?
Jag vill gärna bli dataingenjör eller mobilserviceman för jag gillar att titta i mobiler och datorer.

Jag hoppas att jag kommer stanna här Sverige för alltid. Jag vill flytta till en annan lägenhet eller till ett annat hus när jag blir 18år, 19år eller 20 år gammal.
Jag hoppas att jag kommer få ett körkort och jag kommer bo i ett jätte vackert hus i framtiden.    

Jag hoppas att jag kommer att få mycket pengar för att skicka till de fattiga och resa runt i många olika länder för att se hur människorna i andra länder lever och för att ha det roligt.

Världens framtid

Jag tror att Japan kommer bli som vanligt igen och att de kommer få fler byggnader och mera jobb i Japan. För att det har varit tsunami  iJjapan, 2011. Jag tror att Japan kommer bli bättre än vanligt. För att nu har många länder börjat skicka pengar, saker och mm… till Japan.

Jag tror att det kommer att komma ny teknologi på datorerna t.ex. 3D dator, Touch dator och många slags datorer. Jag tror också att det kommer komma iphone 7 i framtiden för att man vill ha en bra och snabb mobil.

Jag tror att man i framtiden kommer att kunna resa till rymden, som semester för att man ska kunna se jorden från utsidan.  Nu är det jättedyrt att åka till rymden men i framtiden kommer det att vara billigare. Jag skulle gärna vilja åka till rymden i framtiden.

Jag hoppas att vetenskaparna hittar ett botemedel för cancer. För att människor inte ska dö.

Jag tror att det i framtiden kommer att komma fler tsunami och jordskalv för att det har blivit mycket i många länder.

Jag tror att det kommer att bli ett 3: e världskrig för att länder vill ha mera yta av varandra och för att länder vill ha makt över världen. Jag tror att det kommer att det kommer bli krig mellan Tyskland, Ryssland och Canada. För det här är starka länder. Jag tror att det kommer bli mycket upplopp som det varit i Egypten och Libyen. 

Jag tror att de flesta människor som är fattiga i världen kommer att få pengar för att kunna leva. Jag tror att Sverige och Usa kommer att ge de fattiga pengar och de kommer få bättre jobb och bättre hus.

Jag tror att det kommer bli högre byggnader som t.ex. 400 eller högre våningar. För att de vill ha mer plats för människor. Det kommer komma mera människor till det landet eller det kommer föddas nya barn därför ska man ha höga byggnader.

Jag tror att Sverige kommer att få euro eller dollar som mynt. Då kommer det att bli lite biligare i Sverige man kommer att betala mindre skatt. Man kommer få mera pengar från socialen och andra ställen.  


Jag tror att det kommer nu bli svårare på nationella prov för barnen i årskurs 3-9. för att skolorna behöver mera krav från barnen.


Det kommer att växa mycket träd, för att man behöver papper och utan träd kan man inte leva.  

Jag tror att det kommer att finnas många som studerar för att bli läkare och sjuksköterskor. Flera människor vill bli läkare för att hjälpa människor och för att människor inte ska dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.