måndag 11 april 2011

4c skriver dikter om framtiden

Klass 4C framtidsdikter

När jag är stor ska jag hålla på med fotboll.
Det betyder att snart ska jag spela med en boll.
När jag är stor ska jag bo i Sverige.
Det betyder att jag ska spela i landslaget Sverige.
När jag är stor ska jag bara bo i ett område.
Det området ska alltid vara Rosengård.
När jag är stor ska jag bo i Malmö.
Det betyder att jag aldrig ska flytta härifrån.

Framtid, framtid kom nu hit.
Vi vill veta vad det händer med vårt liv.
Skynda, skynda kom nu hit det är
spännande att få veta om vårt liv.
Vi vet att framtiden kommer snart
För det kommer nytt varje dag.

Vi vill att framtiden ska vara snygg 
och att alla ska känna sig trygg.
Kanske kan vi glädje ge om vi
alla snälla är.

Sverige, Sverige bästa landet.
Sverige har varit bästa landet.
Sverige kommer att vara bästa landet.
Sverige är fortfarande bästa landet.
När jag är stor ska jag bo i Spanien
Alltså där jag kommer att spela boll.
När jag är 20 år ska jag flytta från Rosengård till Madrid.
Där jag kommer att spela boll.
När jag är stor ska jag vara så rik
Att jag är jättekänd.
Jag ska bo i ett dyrt hus.

Min framtid är fin
Min framtid är fin
Inget är tråkighet
Allt är fint

Min framtid är fin
Inget krig
Den är bara ljus.

Framtiden är fin solen är din.
Spelar ingen roll den är fin som en boll.
Framtiden är fin och du är fin.
Människor är lyckliga.
Alla i länder är fina hej alla gasolina.

Vinterns framtidsdikt
När jag blir stor ska jag ha ett hus och i mitt hus ska det finnas månens ljus och i min trädgård ska det finnas vinter snö

Höstens framtidsdikt
När jag blir stor ska jag ha ett hus och från mitt hus kan jag se lövens fina vackra ljus och i min trädgård är träden utan löv för att de har blåst iväg.

Vårens framtidsdikt
När jag blir stor ska jag ha ett hus och i mitt hus ska det finnas blommor i en bukett som jag har plockat för våren är blommornas tid.

Sommarens framtidsdikt
När jag blir stor ska jag ha ett hus och i mitt hus ska det finnas sommarljus och i min trädgård ska det finnas sommargräs och sommarbär.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.