måndag 4 april 2011

Mitt drömyrke 2b!

Eleverna i klass 2B arbetar just nu med att skriva texter om sina drömyrke. Ni kommer efterhand att kunna läsa deras texter här på bloggen.
Innnan eleverna började skriva, diskuterade vi vad som skulle finnas med i texten. Tillsammans skrev de ner vissa frågor som det tyckte var viktiga att fundera kring.
* Vilket är mitt drömyrke?
* Varför är detta mitt drömyrke?
* Var vill jag jobba?
* Vilka arbetsuppgifter har man i detta yrket?
* Hur ska jag kunna förverkliga min dröm?


"Jag vill bli pilot. Jag vill jobba som pilot för att jag vill veta vad man gör när man flyger flygplanet. När jag flyger flygplanet så ska jag jobba att flyga flygplanet över allt på jorden. Jag vill flyga över allt på jorden för att se olika länder. När man är pilot så flyger man flygplan. Om någon människa vill resa till ett annat land så går de till ett flygplan men det kostar pengar för att resa till ett anat land. Och då börjar flygplanet att gå framåt och sen lyfter det."

                                                                                                                                          Jafer 2b

 
"När jag blir stor ska jag bli polis. Jag vill jobba som polis för poliser hjälper andra människor. Jag vill jobba som polis i Irak. Jag ska fånga tjuvar eller sätta in dem i fängelse. Jag måste ha licens för att ha en pistol. Jag vill bli polis i Irak för att stoppa krig i Irak. Jag vill stoppa krig i Irak för att jag vill inte att Iraks människor ska dö. Om jag vill bli polis måste jag gå i skolan och kunna målen i skolan."

                                                                                                                                    Montazar 2b

"DRÖMYRKE.
Jag vill bli en journalist eller en författare .
Jag vill jobba som journalist eller författare för författare gör sina egna böcker och journalist tar foto och skriver i tidningen. Jag vill gärna jobba i Sverige för det är ett fint land. Om man ska bli en författare skriver jag och ritar för min bok. Jag gör människor glada. Om man ska bli en journalist så ska man gå i skolan och klara alla målen. Det samma sak när det gäller författare."


                                                                                                                           //Elisa i 2b//


När jag blir stor vill jag jobba som doktor. Jag vill hjälpa folk och dom som är skadade Jag vill jobba i Sverige. Jag  hjälper folk genom att jobba mycket. För man ska lära sig målen i skolan om man vill bli doktor.
                                                                                                                             Mohammed 2b



Det jag vill jobba med är att vara pilot.
 Jag tänker jobba i Kastrup i Köpenhamn i Danmark.  Jag vill jobba för att jag tycker om att flyga. I detta yrke kan man flyga och se moln.
 Men jag tänker hur kommer jag att få detta yrke?
Först måste jag gå min utbildning. Jag måste gå gymnasiet  och pilotskolan. 
När man flyger med flygplan så får man mat och det är gott.
Ibland får man leksaker på flygplanen.
                                                                                                                                    Jacob 2b







Mitt drömyrke

Jag vill bli veterinär därför jag önskar att man kan bota sjuka djur. Jag kan se fina djur. Jag ger djur mediciner. Jag vill jobba i Sverige. Jag vill bli veterinär för det är roligt att ta hand om djur.

Jag vill se om det är roligt. Hur blir man veterinär? Jag måste gå i skolan och i gymnasiet för att jag ska bli veterinär.

Dia 2B



Drömyrke

När jag blir stor vill jag bli lärare och läraren lär barnen. Mitt yrke är lärare. Jag vill jobba i Sverige. Jag ger barnen matteläxa hem. Jag lär barnen olika saker. Jag får mitt yrke bara jag klarar mina mål i skolan.

Jasmin 2B Rosengårdsskolan


Drömyrke

När jag blir 20 år ska jag jobba som en doktor. Jag vill hjälpa människor som är sjuka. Jag vill lära mig mer om magen och benen och händer. Jag vill jobba i sjukhus. Om jsg ska få detta jobbet måste jag gå på gymnasietj och lära mig mer om kroppen.

Nour i 2B Rosengårdsskolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.