torsdag 28 april 2011

Våra föräldrars tankar om framtiden 4c

Vi invandrare som har kommit från andra kulturer och våra barn föddes i Sverige och vuxit upp här och går i svenska skolor. Våra barn har båda kulturer. Jag önskar att våra barn ska integreras och ha nytta av båda kulturerna och utveckla samhället till ömsesidigt samhälle. Jag önskar att alla ska ha rätt att jobba och bortse namn eller utseende.



Eftersom jag har fått möjlighet att skriva om det här temat, som inte är alls lätt, på mitt eget språk, då väljer jag det. Självklart att jag kunde skriva om det på svenska eftersom under tidens gång har jag lärt mig tillräckligt mycket med svenska, men ändå är det lättare för mig att skriva detta på serbiska. Att fundera om det här nuförtiden inte är alls lätt och det är något som är väldigt oförbestämd. Om jag tänker på allt som händer runt om världen, naturkatastrofer, krig, orolighet, demonstrationer, ekonomiska kriser…. då ser inte framtiden så ljus ut. Men hoppet finns. Det är sista som dör. Jag personligt är en optimist. Jag hoppas på en vackrare framtid när det gäller mina tre barn. Det känns som de alla tre är lovande barn sedan de var små. Jag är en lycklig mor med underbara barn och de är mitt hopp för framtiden. Jag jobbar fortfarande på min egen utbildning och med Guds hjälp och någon mirakel hoppas jag att den här världen bli smartare och kan rädda den här planeten. Vi lever så snabbt, det behövs leva mer naturligt som vi gjorde någon gång i tiden.



Mina föräldrars tankar om framtiden är att det kommer att bli stora förändringar. Alla stora teknologiker som gör så allt blir som det ska kommer att förändra världen till bilar som är miljövänliga kanske också flygplan och kanske också att ljuset kommer att tändas när du klappar. Man vet aldrig vad som kommer att hända men det är inget fel att
tro.


Framtiden kommer snart imorgon, i övermorgon osv. .om ett år, 10 år eller så kommer den om  20 år. Det som vi inte vet om.  Det vi vet är vad som händer nu.

           
Jag vill att alla ungdomar ska få jobb i framtiden. Att dom ska få en bra tid att tänka när dom ska få välja gymnasiet typ redan i sjuan. De ska ha bra tid på sig att tänka minst två år. De får veta vart dom ska och att dom ska kunna ha någon praktik i gymnasiet innan dom väljer vilken linje dom vill läsa eller studera så dom inte hamnar på fel linje eller på fel yrke.


1.  Alla människor är friska
2.  Inga barn får cancersjukdomar
3.  Alla länder är rena och fina i miljön.
4.  Barnen i hela världen får rätt att lära sig och studera i skolor
5.  Inga krig ska finnas i hela världen och alla människor gillar varandra


Vi tror att barnen måste studera och att de får bra betyg i alla ämnen så att de kan få möjlighet att välja vilken yrke som de vill jobba med. Vi tror också att det är mycket viktigt att barnen väljer ett yrke som man förtjänar och att man inte struntar i vad de gör. 

Jag tror att det kommer att bli bra för mina barn i framtiden. Mina barn ska hela tiden tänka positivt och då kommer det att bli bra för dem.

Jag kan inte tänka hur framtiden ska se ut. Men vi måste jobba , utbilda oss för att skapa bättre framtid för våra barn. Jag önskar mina barn all lycka i deras liv samt bra utbildning och bättre framtid.

Den snabba utvecklingen inom teknologin har påverkat våra barn hemma. Barnen sitter många timmar vid datorn. Jag är orolig för framtiden. De kommer att utveckla mer kärnvapen, bomber och vakter. Det är inte bra för mänskligheten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.