lördag 9 april 2011

Föräldrar skriver om framtiden

Ända från mänsklighetens början har människorna tänkt på framtiden, eftersom framtiden är okänd. Det är bara människan av alla varelser på jorden som kan tänka på framtiden.
Vi önskar att det blir fred och att ingen ska leva under tvång och tortyr. Ingen ska vara tvingad att kriga mot någon annan.
Jag önskar att alla ska leva i en rättvis värld med jämlikhet och att vi kan utveckla teknologin så att vi får ett bekvämt liv.
Förälder i klass 2A

När jag tänker på framtiden tänker jag på att fred ska råda i hela världen och allt krig och all försörelse ska försvinna och alla i hela världen ska leva ett fredligt liv.
Jag önskar att våra barn ska få ett bättre liv, att de ska få en hög utbildning och att de ska nå vad de önskat. Jag drömmer om att mina barn, när de är vuxna, ska vara tillsammans och ta hand om mig och sin pappa. Samtidigt önskar jag att vi ska återvända till vårt land och leva med resten av familjen i lugn och ro.
Jag önskar att hela den unga generationen ska få ett bättre liv än vi har haft.

Förälder i klass 2A


Tankarna om framtiden kan vara både positiva och negativa, men de är spännande i alla fall. När jag tänker på framtiden så är jag ofta rädd och får hemska tankar. Det är så eftersom jag alltid tycker att dåtiden - barndomen, ungdomen, tonåren med mera - är det bästa. Jag minns lite av de negativa och sorgliga händelserna jag har upplevt men känner inte dåtidens smärta och sorg lika starkt som då. Men jag tror att lösningen för min rädsla för faramtiden är att jag älskar min nutid och ser den positiva sidan av det i stället för att önska att allt blir som för igen. Så som jag växer och inte kan bli ett barn igen, så kan "förr" inte bli nu eller framtiden.
Man måste se de ljusa sidorna i livet för att man ska kunna leva lyckligt. >Man kan inte sitta och önska att allt blir som förr för det är omöjligt att det händer. Istället kan man göra nuet och framtiden mycket bättre!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.